De som jobber i reklamebransjen, er i likhet med folk i
andre yrker forpliktet til å forholde seg til gjeldende lover og regler. Slik journalister kjenner innholdet i «Vær
Varsom – plakaten», forventes det at reklameselskapene har kunnskap om følger, lover og regler som
berører reklame. Regelverket utgjør de yrkesetiske rammene man må forholde seg
til.
Markedsføringsloven følges opp av Forbrukerombudet.
Hensikten med denne loven er at forbrukerne skal vernes mot uheldige utslag av
reklame, og det er en sunn konkurranse mellom dem som reklamerer for varer og
tjenester. Det er forbrukerombudets jobb å behandle klager fra forbrukerne
eller å uttale seg i mediene på eget initiativ. Hvis Forbrukerombudet finner et
eksempel på at en reklame er i strid med markedsføringsloven, oppfordrer
ombudet produsenten til å enten trekke tilbake reklamen, eller endre på den. Om
dette ikke blir gjort kan Forbrukerombudet forby reklamen. I markedsføringsloven §1 står det blant annet
at reklamen ikke skal fremstille kjønnene på en måte som kan motvirke
likestilling, eller som virker nedverdigende. En annen viktig
ting er at reklame ikke skal oppfordre til voldshandlinger. Og ikke minst så
skal ikke reklame utnytte barn og unges godtroenhet og mangel på erfaring.

I helsemyndighetenes forsøk på å motvirke skadevirkningene
som inntak av alkohol kan føre med seg, spiller
alkoholloven en viktig rolle i
Norge. Alkoholloven omhandler aldersbestemmelser for kjøp, størrelse på kvoter
man kan ta med seg inn i landet, og bestemmelser om skjenkebevillinger. Det er
også forbudt å reklamere for drikkevarer som inneholder mer enn 2,4
volumprosent alkohol. Loven har enkle krav slik som at lettøl ikke markedsføres
med samme merke eller kjennetegn som drikke med større alkoholholdighet.
Alkoholholdige drikker skal heller ikke avbildes i reklame for andre varer
eller tjenester.
Tobakkskadeloven sier at alle former for tobakksvarer er
forbudt, og det er også forbudt å vise røyking eller snusbruk i reklame for
andre produkter. Et unntak fra regelen er at kiosker i Norge kan selge
utenlandske magasiner som inneholder tobakksreklame. Turistferjer som går til
og fra norske havner kan reklamere for tobakksproduktene som selges om bord.
All reklame som er vist på TV reguleres av lov om
kringkasting og forskrift om kringkasting. I kringkastingsloven forbys reklame
som er rettet mot barn. Kringkastingsloven inneholder også bestemmelser om hvor
mye reklame som kan vises, og hvordan de norske tv-kanalene kan sette opp
reklameblokkene i forhold til programmene de viser.
Kilder:
Tekst: Mediemøter 1 (Asbjørnsen, Holmen, Kjendsli, Totland og Aaberge)
Bilde 1: http://ndla.no/nb/node/108449
Bilde 2:http://www.ung.no/aldersgrenser/265_Aldersgrenser_-_alkohol.html
Bilde 3:http://www.ung.no/tobakk/
- Mette
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar