mandag 24. november 2014

Reklame og etikk - regelverket

De som jobber i reklamebransjen, er i likhet med folk i andre yrker forpliktet til å forholde seg til gjeldende lover og regler. Slik journalister kjenner innholdet i «Vær Varsom – plakaten», forventes det at reklameselskapene har kunnskap om følger, lover og regler som berører reklame. Regelverket utgjør de yrkesetiske rammene man må forholde seg til.

Markedsføringsloven følges opp av Forbrukerombudet. Hensikten med denne loven er at forbrukerne skal vernes mot uheldige utslag av reklame, og det er en sunn konkurranse mellom dem som reklamerer for varer og tjenester. Det er forbrukerombudets jobb å behandle klager fra forbrukerne eller å uttale seg i mediene på eget initiativ. Hvis Forbrukerombudet finner et eksempel på at en reklame er i strid med markedsføringsloven, oppfordrer ombudet produsenten til å enten trekke tilbake reklamen, eller endre på den. Om dette ikke blir gjort kan Forbrukerombudet forby reklamen.  I markedsføringsloven §1 står det blant annet at reklamen ikke skal fremstille kjønnene på en måte som kan motvirke likestilling, eller som virker nedverdigende. En annen viktig ting er at reklame ikke skal oppfordre til voldshandlinger. Og ikke minst så skal ikke reklame utnytte barn og unges godtroenhet og mangel på erfaring.

I helsemyndighetenes forsøk på å motvirke skadevirkningene som inntak av alkohol kan føre med seg, spiller alkoholloven en viktig rolle i Norge. Alkoholloven omhandler aldersbestemmelser for kjøp, størrelse på kvoter man kan ta med seg inn i landet, og bestemmelser om skjenkebevillinger. Det er også forbudt å reklamere for drikkevarer som inneholder mer enn 2,4 volumprosent alkohol. Loven har enkle krav slik som at lettøl ikke markedsføres med samme merke eller kjennetegn som drikke med større alkoholholdighet. Alkoholholdige drikker skal heller ikke avbildes i reklame for andre varer eller tjenester.

Tobakkskadeloven sier at alle former for tobakksvarer er forbudt, og det er også forbudt å vise røyking eller snusbruk i reklame for andre produkter. Et unntak fra regelen er at kiosker i Norge kan selge utenlandske magasiner som inneholder tobakksreklame. Turistferjer som går til og fra norske havner kan reklamere for tobakksproduktene som selges om bord.

All reklame som er vist på TV reguleres av lov om kringkasting og forskrift om kringkasting. I kringkastingsloven forbys reklame som er rettet mot barn. Kringkastingsloven inneholder også bestemmelser om hvor mye reklame som kan vises, og hvordan de norske tv-kanalene kan sette opp reklameblokkene i forhold til programmene de viser. 

Kilder:
Tekst: Mediemøter 1 (Asbjørnsen, Holmen, Kjendsli, Totland og Aaberge)

Bilde 1: http://ndla.no/nb/node/108449
Bilde 2:http://www.ung.no/aldersgrenser/265_Aldersgrenser_-_alkohol.html
Bilde 3:http://www.ung.no/tobakk/


- Mette   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar